“荣誉公民”科温:江苏是我的“心灵之乡”

2018年12月11日 15:17:13 | 来源:JiangsuNow

字号变大| 字号变小

  “每次我来中国,特别是江苏,我甚至不敢相信这是我三个月前才来过的地方。”澳大利亚维多利亚州州督府前秘书长、“江苏省荣誉公民”查尔斯·罗德里克·科温先生(Charles Roderick Curwen)说。

  在这个话题上,他确实是有发言权的。科温先生是江苏的老朋友了,距离他第一次来到江苏,已经过去了32年。

  It has been 32 years since Charles Roderick Curwen made his first visit to Jiangsu Province.

  科温是英国人,后加入澳大利亚国籍,并一直在澳大利亚维多利亚州州督府任职。他有着英伦绅士的彬彬有礼,也有着澳洲人的开朗随和。初冬时节,科温先生接受了记者的专访,将一段延续30多年的友好故事娓娓道来。

  Born in Cumberland of England, he was deployed to Australia as a Captain. Later he became an Australian citizen and remained at Government House of Victoria State.

  荣誉等身,仍珍视每一份平凡的礼物

  “我已经不记得来过江苏多少次了。”科温先生说,每当回想起这些年来与江苏的交往,就会有无数的回忆在脑海中泛起浪花,而第一次到访江苏的记忆永远那么鲜明生动。

  “那是1986年,我陪同维州州督首次对澳大利亚以外的地区进行了访问。所以无论于我个人而言还是对于维州,那次经历都有着非同一般的意义。”维州代表团访问江苏的第一站来到了苏州,并应邀参加了苏州建城2500周年的纪念活动。

  Curwen visited Jiangsu for the first time in 1986, when he was invited to a celebration ceremony to mark the 2,500th founding anniversary of Suzhou.

  苏州悠久的历史令科温震撼不已。在纪念仪式上,他收到了一件礼物——一把吴王夫差剑的小型复制品。科温一直珍藏着这件礼物,并将它用作拆信刀。每次用它拆开信件时,科温就会想起苏州、想起江苏。一把古老的中国古剑就这样和西式的生活习惯有了交集。

  Deeply impressed by Suzhou’s long history, Mr. Curwen received a special gift - a small replica of an ancient sword. Curwen has always kept this gift as a treasure and uses it as a letter opener, which certainly links two different life styles – ancient Chinese and modern Western.

▲科温先生珍藏的见证了江苏与维州友好交往的纪念品。

  维多利亚州位于澳大利亚大陆的东南沿海,是澳大利亚传统经济大州,也是澳大利亚人口最密集、工业化程度最高、农牧业生产最为发达的一个州。乘着改革开放的东风,江苏省和维多利亚州于1979年缔结友好省州关系,维州也成为江苏的首个省级友城,双方开始了在多个领域的友好交流与合作。

  “正是得益于中国的开放,以及江苏和维州的友好关系,我才有机会以这种独特的方式了解中国悠久的历史和灿烂的文化。”科温说。

  Jiangsu and Victoria established sister state relationship in 1979 and started exchanges and cooperation in various fields. China's reform and opening up as well as the friendly exchanges between two regions have brought him unique opportunities to understand China's long history and splendid culture, according to Curwen.

  科温先生曾获得过多个荣誉勋章,但在诸多荣誉面前,他依然无比珍视从中国收获的平凡的礼物。

  科温曾在南京的一个街头小店买过一条领带,价格十分便宜,他却特别喜欢。之后,他想再买一条类似的,但总也碰不到,他便把这条领带仔细地收了起来,只在重要场合才佩戴。这次来到江苏,科温特意又戴上了它。圆点花纹的领带散发着缎面的光泽,看不出时光的痕迹,一如江苏与维州的友好关系,历久而弥新。

▲科温先生向记者介绍领带的渊源。

  全面合作,感知中国发展加速度

  自缔结友好省州关系以来,江苏与维州的合作遍及经济、科技、农业、文化、教育、卫生等多个领域,发展成果不胜枚举。1987年,双方建立江苏省-维多利亚州联合经济委员会工作机制,每两年进行相关会议,商讨双方关注的投资或建设重点。

  Since the establishment of friendly relationship, Jiangsu and Victoria have expanded their cooperation to cover fields of economy, science and technology, agriculture, culture, education and health, and made numerous achievements.

▲科温先生接受记者采访。

  作为中国改革开放的见证者、江苏与维州友好发展的亲历者,科温说:“江苏和维州的合作不是过去时,而是进行时,更是将来时。”

  科温在医学研究领域有着浓厚的兴趣,也格外关注江苏在医学方面的发展。据统计,截至2016年9月,江苏先后有600多名专业人员赴澳研修,涉及医疗、护理、公共卫生和医学研究等领域;维州有350多名医务及卫生管理人员到访江苏;江苏先后有13家医院与维州医院结为友好医院。

  With strong interest in medical research, Curwen has paid special attention to the medical development in Jiangsu while cooperation between two sides has flourished.

  科温评价,双方在医疗领域的合作方兴未艾,但早已超越了“培训”这个范畴。“经过多年的发展,江苏的医疗技术和研究水平正逐渐赶超维州。现在,双方的交流合作正往双向的维度发展。”

  In the view of Curwen, the medical cooperation between the two sides has already surpassed the training level. Jiangsu has quickly improved its medical technology and research to keep pace with or surpass Victoria.

  他表示,这种现象正是中国自改革开放以来发展的一个缩影:“在开放的最初几年,中国的发展或许不那么明显,我们看到的是中国派出代表团去往不同的国家学习。但是当中国明确了方向、发展步入正轨,整个社会就以一种加速度快速向前。”

  This change is just a reflection of China's developmental trajectory since the reform and opening up. “At the beginning, China’s development was slow. But when China takes up, we can hardly catch up.” said Curwen.

  科温介绍,维州现任州长丹尼尔·安德鲁斯曾表示,希望维州政府内阁成员都能在任内到江苏来实地考察。2017年7月,江苏省-澳大利亚维多利亚州高级行政领导交流项目在南京启动。维州高级行政领导代表团在江苏进行了为期一周的交流,达成了一揽子合作意向,更有维州政府高级官员表示,江苏在儿童早教、大型轨道交通、智慧城市建设等方面具备独创性,非常值得学习。

  星火燎原,友好合作代代相传

  “你知道维州首府墨尔本有多少华人吗?”科温向记者问道,他给出答案:“25万。”

  伴随着改革开放以来持续升温的经贸文化交流,中澳两国都经历了文化的不断融合。维州拥有多所著名高等学府,是中国学生热门的留学目的地之一,也吸引了不少江苏学子,他们以年轻的活力和创造力活跃着两国的社会。

  Victoria is home to many famous universities and one of the popular destinations for Chinese students, including those from Jiangsu. Those students, young and creative, are contributing to the vitality of both countries.

▲2017年5月16日,2017中澳篮球友谊赛前夕,墨尔本联队进南大校园与学生交流互动。(视觉中国)

  科温曾于2005到2011年间担任澳大利亚蒙纳士大学校董会董事。2009年,科温访问东南大学,并被授予“顾问教授”头衔,他也由此大力推动了东南大学与蒙纳士大学的深度合作。

  在他的牵线搭桥之下,东南大学-蒙纳士大学苏州联合研究生院于2012年9月成立。这是中国教育部批准设立的国内第一所和目前唯一的一所中外合作研究生院,依托两校学科和师资优势,联合培养高层次、国际化、创新应用型硕士研究生和博士研究生。

  Thanks to Curwen’s assistance, the Southeast University-Monash University Joint Graduate School, a joint venture between the Melbourne-based Monash University and Southeast University in Nanjing, was launched in Suzhou in September 2012.

  此外,蒙纳士大学-东南大学苏州联合研究院也为研究生院提供了科研平台。联合研究院致力于多学科科学研究,涉及纳米技术、生物信息、能源、轻质材料等研究领域,侧重对中澳两国产业发展具战略影响项目的研究,发挥了两校在工程、医疗卫生、理科等具世界影响的优势学科实力。

  而这30多年来,科温也在中一次又一次访问江苏的过程中见证了无数年轻人的成长,也见证江苏与维州友好合作的种子在年轻群体中生根发芽。

▲老照片中满是科温先生与江苏、与中国的回忆。

  因为长期以来为推动江苏与维州交流与合作作出了突出贡献,2008年10月,科温获颁“江苏省荣誉公民”称号。他也从此对江苏多了一种亲近感与归属感。每次来中国,只要行程允许,他都要来江苏看看。

  As a recognition of his long-term efforts to promote exchange and cooperation between Jiangsu and Victoria, Curwen was awarded Honorary Citizenship of Jiangsu Province in October 2008. The honor has brought him the sense of belonging to Jiangsu and he always tries to visit the province every time he comes to China.

  科温说,他生在英国,却决定在澳大利亚安家,“而江苏是我的心灵之乡。”

  Born in the UK but decided to settle in Australia, Curwen says he has found his “spiritual home” in Jiangsu.

  (来源/JiangsuNow 编辑/刘静) 

layer
快乐分享